loading...
سبک جهانی دفاع شخصی رزم توس(ایرون فایتر سابق)
Iron بازدید : 439 جمعه 18 مرداد 1392 نظرات (0)

 

کاتانا) یا کِتانا) نام یک نوع شمشیر ژاپنی است که از قرن ۱۳ میلادی مورد استفادهسامورایی‌های ژاپن بوده‌است. لغت «کتانا» در زبان ژاپنی باستان به معنی «شمشیر» است.ازویژگیهای بارز کتانا شکل زیبای آن و استحکام خارق العاده‌اش است. در طولتاریخ شکل آن تغیرات مختصری یافته ولی اصول پایه آن همچنان بدون تغیرمانده‌است.از جمله ویژگی‌های کتانا می‌توان به شکل منحنی تیغه آن اشارهکرد. همچنین یک طرف شمشیر (لبه داخلی آن) بسیار تیز است و اصولا قسمت عقب سطحشمشیر از قسمت تیز و برنده آن کلفت‌تر است.

اگر زمانیکه در حالتطبیعی ایستاده اید به دست خود (از بالای بازو تا انتهای دست) نگاه کنید میبینید که دست شما قوسی طبیعی و به شکل همان قوس شمشیر ژاپنی دارد. "ته" درزبان ژاپنی به معنای "دست" است و ته کاتانا شاید معنی "دست با قوس کاتاناشکل" را داشته باشد.

برای اینکه به میزان اهمیت "ته کاتانا" پیببرید آزمایش ساده ای وجود دارد. این آزمایش هرچه تمرین بیشتری داشته باشیدتاثیر جالب تری خواهد داشت. روبروی شخص دیگری با فاصله یک دست بازبایستید. دست خود را به سمت او دراز کنید، بطوریکه کف دست شما به سمت بالاباشد. حال پشت دست خود را برروی شانه او قرار دهید. در این حالت سعی کنیددست شما در حالت "ته کاتانا" باشد، یعنی قوس طبیعی را داشته باشد. آرام ومتمرکز باشید. از شخص مقابل بخواهید سعی کند با کف دو دستش برروی دست شمادر قسمت آرنج به سمت پایین فشار بیاورد و سعی کند دست شما را خم کند. اصلاسعی نکنید با او مقابله کنید، بگذارید جریان انرژی خودش مقاومت لازم راایجاد کند. فقط تمرکز داشته باشید و به چرخش انرژی در بدن فکر کنید و خروجآن از دستهایتان را حس کنید. خواهید دید که شخص مقابل برای خم کردن دستتانباید از نیروی زیادی استفاده کند، که در موارد بسیاری قادر به اینکارنخواهد بود. با توجه به اینکه دست شما برروی شانه شخص مقابل قرار دارد، هرچه فشار بیشتری رروی دست شما وارد کند این نیرو از طریق دست شما به شانه ویمنتقل خواهد شد. هر چه شما تمرین بیشتری داشته باشید و کنترل بیشتری براین جریان انرژی داشته باشید، تاثیر مفهوم "ته کاتانا" بیشتر آشکار خواهدشد. این تمرین به قابلیتهای فیزیکی شما ارتباط زیادی ندارد.

کتانااصولا برای بریدن اجزا بدن طراحی شده تا زخمی کردن دشمن، به همین دلیل هرتیغه آن به شکل خاصی طراحی شده‌است تا قدرت برندگی آن هر چه بیشتر اثرگذارباشد.

نام معروف ترین سازندگان شمشیر کاتانا در جهان:

* ماسامونه
*
هاتوری هانزو
*
موراماسا
*
آماکونی
*
مونه چیکا

بیشترکاتانا ها در حدود 107 سانتیمتر هستند ( این اندازه از نوک شمشیر تاانتهای دسته می باشد ) ، تیغه کاتانا معمولا بین 66 تا 71 سانتیمتر است واین باعث می شد که تسوکا در حدود 36 اینچ باشد ، بسیار کوتاه تر از دستهتاچی و نو-داچی .
کاتانا در یک سایا ( غلاف ) حمل می شد و در کمربندسامورای قرار می گرفت . در اصل ، آنها کاتانا را طوری حمل می کردند که تیغهرو به پایین قرار بگیرد . این آسان ترین راه برای یک سامورای زره پوش بودکه این شمشیر بلند را حمل کند . اندازه یوروی ( زره ) باعث شده بود کهکشیدن شمشیر از هر نقطه دیگر بدن با مشکل مواجه شود . هنگامی که سامورایزره به تن نداشت ، او شمشیر را طوری حمل می کرد که تیغه آن رو به بالا باشد، این امر باعث می شد که او بتواند در یک حرکت سریع ، شمشیر کشیده و ضربهبزند .

برای تمرین در دوجوها آنها به جای استفاده از کاتانا ازبوکوتو یا بوکن استفاده می کردند تا خطر وارد کردن ضربات مرگ آور را به همکمتر کنند . بعد ها شینای هم توسعه یافت و مورد استفاده قرار گرفت .

کاتاناارزش زیادی حتی خارج از منطقه جنگ داشت . سامورای ها هیچ وقت بدون کاتانانبودند . کاتانا سمبول درجه آنها به عنوان جنگجو ، پیروی از کد بوشیدو ، واطاعت و وفاداری کامل نسبت به ارباب آنها بود .
دریافت کردن چنین شمشیری از ارباب یا حتی یکی از متحدان ، افتخار بسیار بالایی به شمار می رفت


شرح مراحل ساخت کاتانا به صورت مختصر در زیر آمده است :

1.
چکش کاری :
تیغهشمشیر از چکش کاری فولاد داغ با درصد خلوص بالا شکل می گیرد.چکش کاری توسطضزبات مساوی به نقاط مختلف با قدرت مساوی به فلز گداخته می شود و باعث میشود شمشیر بدست آمده در نهایت دارای قدرت یکسان و یکنواخت باشد.


2.
صفحه تراشی و شکل دهی :
دراین مرحله قطر شمشیر مورد شکل دهی قرار می گیرد در این مرحله بعد از نیمهسرد شدن و نیم بند شدن تیغه شمشیر به صورت صاف شکل می گیرد.


3.
پوشش دادن تیغه شمشیر با رس :
یکنوع رس ویژه توسط کار دست روی تیغه شمشیر بکار برده می شود. یک لایه نازکروی لبه تیغه و یک لایه کلفت و ضخیم روی باقیمانده تیغه از این رس ویژهبکار برده می شود و باعث می شود لبه تیغه تیز و پشت نرو می شود.


این قسمت بخش مهمی از عملیات است. تیغه شمشیر پوشیده شده با رس در یک دمایویژه گرم می شود و سپس در حوض آب سریع خنک می شود. شکل خمیده گی شمشیر وتیزی و انحنای آن همه بسته به این مرحله دارد.


5.
اندازه شمشیر :
در این مرحله تنظیم و تست انحنا ی تیغه و نوک شمشیر همچنین اندازه و نقط بالانس و زیبا سازی شمشیر صورت می گیرد.


6.
پولیش کاری :
دراین مرحله کار بروی تیغه شمشیر می باشد با دقت با لایی به جلا دادن وپولیش کاری تیغه شمشیر پرداخته می شود. این کار باعث براق و زیبا شدن تیغهمی شود.


7.
سایا
از این مرحله به بعد به ساختن بقیه اجزایکاتانا می پردازیم.در این مرحله سایا و یا همان غلاف شمشیر که تشکیل شده ازدو تکه چوب با ضخامت ، ارتفاع مساوی و انحنای مطابق با انحنای شمشیر ساختهمی شود. این دو نیمه چوب توسط یک نوع پارچه ضخیم کتانی همراه با یک لاکپوشیده خواهند شد.


8.
دسته شمشیر
توسط دو قطعه چوب سخت بهصورت بسیار فشرده شمشیر درون آن قرار می گیرد ساخته می شود.وشامل چیزهایتزیینی مثل اشیا براق و اشکال هندسی تزیین می شود.


9.
سایگو
سایگوهمان بند غلاف شمشیر است به وسیله آن کاتانا که در کمر قرار می گیرد بهکمر محکم بسته می شود.سایگو معمولا از رشته های کتان با کیفیت بسیار بالابافته می شود و در بعضی مواقع از رشته های سیمی نیز استفاده می شود.


10.
مونتاژ :
این آخرین مرحله از ساختن کاتانا می باشد که به سوار کردن قطعات و بخش هایی که در مراحل قبل ساخته شده است می پردازد.
برایمحکم کردن انتهای تیغه در دسته از میخ از جنس بامبو به نام tang استفادهمی شود. همان طور که در ابتدا اشاره شده است مراحل ساختن کاتانا در اینجابه اختصار آمده است. هر مرحل نیاز به تخصص و معرفت و شناخته کامل دارد، کهاساتید این پیشه پس از سال ها تلاش به این درک رسیده اند 4. سریع خنک شدن

 

 

تهیه و تنظیم : سبک جهانی دفاع شخصی آیرون فایتر

www.IronFighter.ir

IronFighter.Shahi@Gmail.com

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    امکانات سایت تا چه حد مورد قبول شما واقع گردید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 165
  • کل نظرات : 27
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 29
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 48
  • باردید دیروز : 36
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 381
  • بازدید ماه : 1,402
  • بازدید سال : 13,651
  • بازدید کلی : 1,658,860
  • کدهای اختصاصی
    Change Language